De participatiemaatschappij is een digitale maatschappij

Het was goed te horen dat de participatiemaatschappij terug kwam in de troonrede. In mijn ogen is het voor dit kabinet primair een manier om een kleinere overheid en bezuinigingen te realiseren. Maar los daarvan is het ook vanuit andere invalshoeken voor mij een aanlokkelijk perspectief. Wat niet werd genoemd in de troonrede is wat deze beweging heeft veroorzaakt en wat deze beweging moet gaan faciliteren. Namelijk de toenemende digitalisering en de digitale overheid waar mijn collega's en ik hard mee bezig zijn. Natuurlijk begint de participatiemaatschappij bij de mens zelf, bij houding, attitude e.d. Maar die is van generlei waarde als er niet de mogelijkheden zijn om daaraan vorm te geven. Het goede nieuws is dat de private sector die mogelijkheden volop biedt. Tegelijk is er ook een publieke rol in de informatie- en netwerksamenleving die moet worden ingevuld. Daar mag ik een bijdrage aan leveren. Maar ook netwerken als Ambtenaar 2.0 spelen daarin een essentiele rol. Juist voor de wat meer innovatie kanten, bruggen slaan en nieuwe samenwerkingsvormen over organisatiegrenzen heen.
Marietje Schaake (D66) schreef ook een mooie blog over waarom nieuwe technologie randvoorwaardelijk is hierbij.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Olympische mashup

En nog een profiel....

"It's about technology, stupid"