Albert Heijn in "the Age of Context"

Vandaag heeft Albert Heijn aangekondigd dat er een nieuwe bonuskaart komt. Hiermee zullen klanten persoonlijke aanbiedingen krijgen. Hoewel verwacht toch het begin van een nieuwe ontwikkeling in de retail. Albert Heijn gaat nu, met expliciete toestemming van de klant, de profiel informatie gebruiken voor gerichte aanbiedingen. Waarbij de prijs die een specifieke klant krijgt kan afwijken van wat andere klanten betalen. Het verschil met de oude bonuskaart is dat daar de aanbiedingen voor iedereen gelijk waren (met bonuskaart). In de nieuwe situatie kunnen ze dus variëren afhankelijk van je profiel. Aan de kassa kunnen in theorie dus situaties van ongelijkheid ontstaan waarbij ik € 5,00 betaal voor mijn fles Rose en iemand die na mij komt € 4,40. Danwel dat ik de olijven met knoflook er gratis bij krijg en een ander niet. Albert Heijn heeft de communicatie goed voor elkaar. Ook de voorwaarden en privacy aspecten worden keurig in hun persbericht beschreven. Ik ben benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden. Als consument zie ik in een positief scenario de voordelen van aanbiedingen en leuke introducties van nieuwe producten. Het kan echter ook doorschieten waarbij iedereen net verschillende prijzen voor producten betaalt. Daarover geen transparantie is en iedereen uiteindelijk teveel betaalt. We zullen zien hoe het uitpakt. Hoopvol is dat Albert Heijn in het persbericht nadrukkelijk "de klant aan het roer" zet. Overigens is dit vermoed ik een eerste stap naar een veel grotere rol voor de Albert Heijn App die op termijn wellicht de kaart geheel kan vervangen. Genoemde App is ook een perfect instrument om een intieme relatie met de klant op te bouwen. Dit past goed bij het laatste boek van Robert Scoble wat ik aan het lezen ben, "Age of Context" . Hierin wordt uitgegaan van de convergentie van vijf krachten: social media, (big) data, sensors, mobiel en lokatie. Die aspecten komen allemaal in de Albert Heijn App samen straks. De app kan verbinden met je sociale netwerken, weet waar je bent en is altijd beschikbaar/aanwezig op je smartphone. De marketing en verkoop mogelijkheden die dit biedt zijn legio. Het wordt interessant om deze ontwikkelingen verder te volgen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Olympische mashup

En nog een profiel....

"It's about technology, stupid"