Posts

Posts uit augustus, 2014 tonen

Mens en Machine bij overheidsdienstverlening

Afbeelding
We zitten midden in een grote verandering met betrekking tot overheidsdienstverlening waarvan velen zich nog onvoldoende bewust zijn in mijn ogen. Een open deur is dat informatietechnologie werk- en dienstverleningsprocessen in de overheid veranderen. Tevens zal iedereen beamen dat die ontwikkeling snel en exponentieel verloopt. Maar daarbij komen de consequenties van die ontwikkeling en de maatschappelijke vragen die daarbij naar voren komen nog onvoldoende in beeld wat mij betreft. Voor een beschrijving van deze revolutie is het boek " The second machine age " een aanrader. Voor een wat provocerender beeld bekijk de video "Humans need not apply"  . Laten we een herkenbaar dienstverleningsscenario nemen. Een burger komt bij een (digitaal) loket met betrekking tot een vraag. Er worden gegevens verzameld door de betreffende ambtenaar als ook aangeleverd door de "cliĆ«nt" en vervolgens komt de betreffende ambtenaar tot een afweging. Met betrekking tot de vra