In my work i am fully involved in trying to give citizens more control of their data, protect their privacy as much as possible. Implementation of GDPR among other things can help to improve the rights of european citizens with regard to data. However i have the feeling many people and politicians are missing the big picture. In the end privacy is not the most important subject, not for governments and not for companies. It's about AI and the power that comes with it. Roughly speaking, data, cloud computing, specialised hardware, algorithms and human talent are the ingredients for delivering succesful AI services. As AI moves towards more applications and slowly becomes a more general purpose technology, big companies (Amazon, Google, Apple, Microsoft, Facebook, Baidu and others) are gearing up to become the dominant players. Although dataleaks, privacy breaches, webcookies, search monopolies are all relevant subjects, they are subjects from yesterday. Governments should worry m...
In de media zie ik een oude discussie telkens weer opduiken. Zodra (overheids)dienstverlening slecht en ongemakkelijk is wordt in de strijd geworpen dat een persoonlijke aanpak nodig is. Er wordt dan veelal geduid dat een fysieke persoon de dienst moet leveren. Liefst aan een balie vrees ik.... Eens, dienstverlening moet zoveel mogelijk op maat gesneden zijn, aansluiten bij belevingswereld en context van de persoon. Dat impliceert echter niet dat er in alle gevallen moet worden overgeschakeld op een fysieke persoon en/of balie. Natuurlijk zijn er gevallen dat persoonlijk, menselijk contact nodig is en de beste vorm. Mijn stelling is echter dat we technologie nog niet optimaal inzetten om persoonlijke dienstverlening ook digitaal te leveren. Bovendien vervaagt het onderscheid volledig. Een skype gesprek met een ambtenaar over mijn aanvraag, is dat nu digitaal en/of persoonlijk ? Kortom, laten we onze energie zetten op het personaliseren en verbeteren van de dienstverlening. Met een mix ...
Reacties