Na een paar maanden Twitter

Enige maanden geleden gestart met Twitter, voor degenen die Twitter niet kennen, het gaat om de mogelijkheid om korte tekstberichtjes te publiceren waarop anderen zich kunnen abonneren. Het wordt soms ook wel een "livestream" genoemd. Ik was bij de start buitengewoon sceptisch, hoe kan zoiets frivools en werk verstorends toegevoegde waarde hebben. Na een maandje of twee heb ik het volgende ervaren:
- ja, het werkt potentieel verstorend voor je normale activiteiten, aanscherping van de zelfdiscipline is van belang
- het is (kennelijk) leuk om de belevenissen van anderen te volgen
- incidenteel draagt het bij aan coordinatie/afstemming omdat je bijvoorbeeld merkt dat een collega gelijktijdig aan een zelfde onderwerp werkt.

Inmiddels duurt de "hype" rondom Twitter maar voort, zoals in een artikel op ambtenaar 2.0 beschreven ging recent zelfs MinBuZa Verhagen ermee aan de slag. Ook ontstaan er commerciele initiatieven zoals Yammer die met een relatief simpel businessmodel denkt de markt voor twitter in een zakelijke context te gaan veroveren. Zelf denk ik dat de functionaliteit zoals Twitter als eerste ontwikkelde, wel een blijvertje is. Wat ook blijkt uit alle navolgers/klonen zoals Friendfeed en identi.ca. Het is buitengewoon netwerkgericht, het is bij uitstek geschikt voor mobiel gebruik (even snel een "tweet" tikken, net als een SMSje vroeger), ook is het aanzienlijk goedkoper als SMS.
Zelf twijfel ik nog of ik het blijf gebruiken, ben tot de ontdekking gekomen dat te weinig van mijn vrienden twitteren, dat maakt het wat minder interessant tot op heden, maar wellicht verandert dat !

Zo en nu maar eens gaan uitzoeken wat hash-tags zijn ;-)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Olympische mashup

En nog een profiel....