En nog een profiel....

Iedere actieve internetgebruiker kent het wel, je komt een interessante site, community of anderszins tegen, maar om deel te nemen moet je wel een profiel invullen.
Zeker als je dat al enige malen hebt gedaan, wekt dat steeds meer weerstand op. Allereerst vanwege de herhaalde inspanning en het telkens verstrekken van dezelfde gegevens, maar ook vanuit het perspectief dat je het gevoel krijgt al die profielen niet meer te kunnen bijhouden, controleren etc. Er zijn overigens wel partijen die proberen je (sociale) activiteiten te aggregeren zoals Retaggr e.a. Maar dat is nog iets anders als je profiel kunnen delen en beheren over verschillende sites/diensten heen.

Wat zou het geweldig zijn als je gewoon op 1 punt je profiel kunt "managen" en per site/community e.d. kunt aangeven wat je wilt delen (en dat ook kunt herroepen). De technologie is er volgens mij, onder meer door initiatieven als open social. Een dergelijke mogelijkheid zoals ik beschrijf is echter volgens mij nog niet voorhanden, maar als ik het mis heb dan hoor ik dat graag!
Het niet oplossen van dit knelpunt komt in mijn ogen met name door de verschillende belangen van betrokken (markt)partijen en het feit dat iedereen "de klant" wil bezitten en op haar site/netwerk wil houden. Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken en ideeën en tips zijn welkom !
(deze tekst is ook gepubliceerd op Ambtenaar 2.0)

Reacties

Unknown zei…
En hier wordt het mooi in beeld gebracht: http://imgs.xkcd.com/comics/online_communities_small.png ;-)
Davied zei…
En hier wordt het mooi beeldend weergegeven: http://imgs.xkcd.com/comics/online_communities_small.png ;-)

Populaire posts van deze blog

Olympische mashup

"It's about technology, stupid"