Digitale overheid & krimpende budgetten
In het regeerakkoord is het doel duidelijk omschreven, voor de belangrijkste producten en diensten die er toe doen, is de overheid "Digitaal in 2017". Het goede nieuws is dat de overheid al in vorige kabinetten druk bezig was naar dit doel toe te werken. Met vallen en opstaan zijn/worden digitale bouwstenen als Burger Service Nummer, DigiD, Stelsel van Basisregistraties, Stelselvoorzieningen, Bedrijvenloket, Berichtenboxen, MijnOverheid, Open Data, Standaarden en dergelijke vormgegeven. Tegelijk geldt voor genoemde en andere bouwstenen van die digitale overheid dat er continue sprake is van doorontwikkeling en groei, ze zijn "nooit af". Sterker nog, juist omdat er vaak ook besparingen worden verwacht van genoemde bouwstenen, zijn nog extra investeringen nodig. Dat creëert spanning op een aantal aspecten.
Allereerst is er gewoon minder geld beschikbaar om te investeren. De taakstelling van 1,1 miljard zoals geformuleerd in het regeerakkoord, met ongetwijfeld nog aanvullingen, geeft elke overheidsorganisatie een enorme opgave. Nog los van alles wat met Digitale Overheid te maken heeft. Tegelijk bieden diezelfde bouwstenen juist weer kansen om genoemde besparingen te realiseren. Nu hoor ik gelijk mensen zeggen maar als de "businesscase" goed is dan kun je toch investeren ? Helaas ligt het vaak niet zo eenvoudig. Zelfs als toekomstige baten evident en hard zijn, dan nog is het niet eenvoudig om benodigde investeringen in eerdere jaren te dekken. Er is immers een strakke begrotingsdiscipline en we hebben ook normen ten aanzien van een maximaal begrotingstekort waar we ons zelf aan hebben gebonden.
Een tweede aspect is het feit dat kosten en baten vaak op verschillende plekken vallen. De investering moet vaak door 1 organisatie worden gedaan waarna de baten op andere plekken worden genoten. Het kan dan zo zijn dat er bij betreffende organisatie onvoldoende prikkel is om genoemde investering te doen, de baten worden immers vaak zelf niet geïncasseerd. Dit kan er toe leiden dat verbeteringen en innovatie uitblijven.
De toegenomen druk door bezuinigingen/taakstellingen heeft ook het risico dat steeds meer overheidsorganisaties vooral op het eigen belang c.q. "overleven" gericht zijn. Dat is iets waar we als overheid gezamenlijk tegen moeten vechten. Het gaat immers niet om de "businesscases" van de organisaties afzonderlijk maar om die van de overheid als geheel.
Het is naar mijn mening onontkoombaar dat we een sprong voorwaarts gaan zetten met wat we e-overheid, iOverheid of Digitale Overheid noemen. Alleen door sterk in te zetten op het innoveren van werkprocessen en dienstverlening met behulp van ICT/internettechnologie, kunnen we als overheid voldoen aan de verwachtingen die burgers en bedrijven van ons hebben en tegelijk de noodzakelijke besparingen realiseren. Boeiend om daar in de dagelijkse praktijk mee bezig te zijn overigens.
Allereerst is er gewoon minder geld beschikbaar om te investeren. De taakstelling van 1,1 miljard zoals geformuleerd in het regeerakkoord, met ongetwijfeld nog aanvullingen, geeft elke overheidsorganisatie een enorme opgave. Nog los van alles wat met Digitale Overheid te maken heeft. Tegelijk bieden diezelfde bouwstenen juist weer kansen om genoemde besparingen te realiseren. Nu hoor ik gelijk mensen zeggen maar als de "businesscase" goed is dan kun je toch investeren ? Helaas ligt het vaak niet zo eenvoudig. Zelfs als toekomstige baten evident en hard zijn, dan nog is het niet eenvoudig om benodigde investeringen in eerdere jaren te dekken. Er is immers een strakke begrotingsdiscipline en we hebben ook normen ten aanzien van een maximaal begrotingstekort waar we ons zelf aan hebben gebonden.
Een tweede aspect is het feit dat kosten en baten vaak op verschillende plekken vallen. De investering moet vaak door 1 organisatie worden gedaan waarna de baten op andere plekken worden genoten. Het kan dan zo zijn dat er bij betreffende organisatie onvoldoende prikkel is om genoemde investering te doen, de baten worden immers vaak zelf niet geïncasseerd. Dit kan er toe leiden dat verbeteringen en innovatie uitblijven.
De toegenomen druk door bezuinigingen/taakstellingen heeft ook het risico dat steeds meer overheidsorganisaties vooral op het eigen belang c.q. "overleven" gericht zijn. Dat is iets waar we als overheid gezamenlijk tegen moeten vechten. Het gaat immers niet om de "businesscases" van de organisaties afzonderlijk maar om die van de overheid als geheel.
Het is naar mijn mening onontkoombaar dat we een sprong voorwaarts gaan zetten met wat we e-overheid, iOverheid of Digitale Overheid noemen. Alleen door sterk in te zetten op het innoveren van werkprocessen en dienstverlening met behulp van ICT/internettechnologie, kunnen we als overheid voldoen aan de verwachtingen die burgers en bedrijven van ons hebben en tegelijk de noodzakelijke besparingen realiseren. Boeiend om daar in de dagelijkse praktijk mee bezig te zijn overigens.
Reacties